1. ACİL TIP KLİNİĞİ TARİHÇESİ
Hastanemiz acil servisinde 01 Kasım 2010 tarihinden
itibaren Acil Tıp Klinik Şefliği kurulmuşur. Bu tarihten itibaren acil serviste
Acil Tıp Uzmanları denetimi ve sorumluluğunda 7 gün 24 saat kesintisiz “Acil
Tıp” sağlık hizmeti verilmeye başlanmıştır. Acil Tıp
Kliniğinde biri klinik
idari ve eğitim sorumlusu olmak üzere toplam 8 Acil Tıp uzmanı bulunmaktadır.
Acil servis hasta bakımında mevcut 18 Acil Tıp asistanı ve zaman zaman acil
serviste eğitim amacıyla görevlendirilen (rotasyoner) diğer branşlara ait
asistan
doktorlar çalışmaktadır.
2.
BÖLÜM YÖNETİCİ VE ÇALIŞANLARI
Hastanede
ilgili birim/bölüm çalışanlarına ait güncel bilgilere hastanemiz web
sitesi http://www.istanbuleah.saglik.gov.tr
adresinden ulaşabilirsiniz.
3.
BÖLÜMÜN FAALİYETLERİ VE İŞLEYİŞİ
ü Acil Tıp Klinik hizmetlerimiz “Acil
Servis Hizmetleri Prosedürü”nde ve ilgili talimatlarında,
ü Yataklı Klinik hizmetlerimiz “Hasta
Bakım Hizmetleri Prosedürü”nde ve ilgili talimatlarında,
ü Ameliyathane hizmetlerimiz, “Ameliyathane
Hizmetleri Prosedürü”nde ve ilgili talimatlarında,
ü Laboratuvar Hizmetlerimiz “ Biyokimya
Laboratuvarı Hizmetleri Prosedürü, Mikrobiyoloji Laboratuvarı Hizmetleri
Prosedürü, Patoloji Laboratuvarı Hizmetleri Prosedürü”de ve ilgili
talimatlarında,
ü Görüntüleme hizmetlerimiz “Radyoloji
Kliniği Prosedürü” ve ilgili talimatlarında,
ü
Nükleer Tıp Kliniği Hizmetlerimiz “Nükleer Tıp Kliniği Prosedürü”nde
ve ilgili talimatlarında
ü Kendi güvenliğiniz için gerekenler“Çalışan
Güvenliği Prosedürü” ve ilgili talimatlarında,
ü Hasta güvenliği için yapılamı gereken
uygulamalar “Hasta Güvenliği Prosedürü” ve ilgili talimatlarında
ü
Hastanemiz atık yönetim kuralları için “Atık Yönetim Prosedürü”
ve ilgili talimatlarında yine kullanılan tüm dökümanlarBYS’de ayrıntılı
olarak anlatılmıştır lütfen inceleyiniz.
Acil servise hastanın kabulü ve muayene
işlemleri “Acil Servis Hizmetleri Prosedürü”ne
göre yapılır.
Acil servise başvuran hastanın triaj
görevlisi tarafından Acil Tıp Kliniği’nin uygun gördüğü triaj skalasına
göre triajı yapılır. Hastanın triaj işlemi sırasında tıbbi sekreter tarafından
kimlik bilgileri alınarak BYS’deki Acil Muayene Kartı açılır.
Triaj: Acil durumlarda, acil servis imkanlarını
etkin şekilde kullanılması için hastaları vital bulgularına, yakınmalarına ve
başvuru şekillerine göre değerlendirip, aciliyetinin önceliğini belirlemek ve
sınıflandırmak suretiyle gerçek acillere zamanında ve etkin şekilde müdahale
etmek. Triaj görevlisi, hemşire, acil tıp teknisyeni, sağlık memuru, paramedik
veya doktor olabilir.
Yesil Kod (Acil Olmayan): Genel durumu iyi, vital
parametreleri normal, çoğunlukla tetkik isteme gereği duyulmayan, kısa sürede
değerlendirilip tedavi ve taburcu edilebilecek durumdaki hastalardır. Tedavi
önceliği bakımından en son grubu oluşturmaktadır.
Sarı Kod (Acil): Genel durumu iyi ya da orta, vital
parametrelerinden biri ya da daha fazlası normal sınırlar dışında fakat stabil,
doktor müdahalesine ihtiyaç duyan, ancak kısa süre bekleyebilecek, kritik
olmayan hastalardır. Orta derecede önceliği olan hastalardır.
Kırmızı Kod (Çok Acil): Genel durumu iyi, orta ya da kötü,
ancak vital bulguları stabil olmayan, anında doktor müdahalesine ihtiyaç duyan
ve bekleyemeyecek durumda olan kritik hastalardır. Acil bakım, müdahale ve sevk
önceliği olan hasta grubudur.Ayrıca 112 Acil Servis Ambulans veya diğer
ambulans hizmetleri tarafından getirilen tüm hastalar kırmızı kod triaj
uygulama alanına alınır.
Triaj kodlamasına göre acil serviste
uygun alana alınan hastaların değerlendirme sonrası acil tıp uzmanı ve/veya
acil tıp kıdemli asistanı kararı ile acil bakım alanındaki diğer alanlara
alınabilir.
3.1.Seminerler/Eğitimler
Asistanlık eğitimi sürecinde her yıl belirlenen eğitim döneminde
her hafta Cuma günü asistan seminerleri yapılmaktadır. Sürekli gelişmekte olan
Acil Tıp bilimi hakkında en son çıkan makaleler ve araştırmalar sunulmaktadır.
3.2.Vizitler:
Sabah
08.00-09.00 ve öğleden sonra 17.00-18.00 saatleri arasında yapılır.Tüm
asistanlar saat akşam vizitini yapmadan veya Klinik İdari ve Eğitim
Sorumlusundan veya sorumlu doktordan izin almadan hastaneden ayrılmamalıdır.
Asistan doktorların vizit
sırasında hasta hakkında bilgi vermesi istenebilir (Hasta adı, yaşı, yatışının
kaçıncı günü olduğu, özgeçmişi, soygeçmişi, tetkik sonuçları vb. hastalığıyla
ilgili her türlü bilgi).Vizit sırasındaki tüm konuşmalar Klinik İdari Sorumlusu
veya sorumlu
doktor tarafından yönetilir.Vizit sırasında tüm konuşmalar sorumlu
doktor tarafından yönetilir.Eğer Klinik İdari ve Eğitim Sorumlusu veya sorumlu
uzman doktor toplantı, poliklinik hizmeti ve diğer sebepler nedeniyle vizite
katılamazsa vizit kıdemli asistan doktor tarafından
yapılır.
3.3.Hastanın Bilgilendirilmesi ve rızasının alınması:
Hastanemizde yatan tüm hastalarımıza, hastalığına ve
tedavisine yönelik bilgilendirme hekimi tarafından yapılır.Hastanın tanı ve
tedavisine yönelik bilgilendirme ve onam formu doldurulur.Ayrıca invaziv
girişimler için onam formları işleme özel olarak kullanılmaktadır.
Onam
formlarını doldururken hasta/hasta yakını/velisi/yasal vasisinin imzası, onamın
alındığı tarih ve saat yazılmalıdır.
3.4.Hasta Yatışı ve Hasta Dosyalarının
Doldurulması:
ü Polikliniklerden ya da Acil Tıp Kliniğinden yatış
kararı verilen ve rızası alınan hasta mesai saatleri içerisinde servis
sekreteri tarafından, mesai saatleri dışında nöbetçi memurluk tarafından yatışı
yapılır. Yatışı yapılan hastanın ilgili doktoru tarafından Hasta Dosyası
doldurulur.
ü Yatışı yapılan her hastada beyaz, allerjisi olan
hastalarda ise sadece kırmızı renk kimlik tanımlayıcı bileklik kullanılmalıdır.
Kimlik tanımlayıcılar barkodlu olarak. Hastaların protokol numarası, hasta
adı-soyadı, doğum tarihi(Gün/ay/yıl) bilgilerini içermektedir.
ü Tanı ve tedavi için yapılacak tüm işlemlerde hasta
kimliğini mutlaka doğrulanmalıdır.
ü Günlük izlemler, Epikrizler, raporlar vb. Hasta
Dosyalarının doldurulması gereken diğer bölümleri günü gününe tamamlanmalı ve
bunların imzalanması mesai saatleri içerisinde bitirilmelidir.
ü Yatan hastalara tedavi süresince eğitim verilir ve
kayıtları Hasta/Hasta Yakını eğitim Formu hastanın sorumlu doktoru tarafından
doldurulur ve imzalanır. Hastalara verilen eğitimlere ilişkin kayıtlar hasta
dosyasında bulunmalıdır.
ü Odalarınız temiz ve bakımlı olmalıdır. Her doktor
çalışma odalarını düzenli hale getirmelidir (kan tetkikleri, radyoloji
tetkikleri, order formları vb)
ü Kliniğe ait varsa ilan panoları güncelleştirilmelidir
(toplantı, seminerler, nöbet vb)
3.5.Hastanın Ölümü halinde Yapılacaklar
Hastanemizde ölen
hastaların ölüm sonrası çıkış ve morga gönderme işlemlerinin yapılması ve
ölünün morga teslim işlemlerinin tamamı “ Hastanın Ölümü Halinde
Yapılacaklar Talimatı”na göre yapınız.
3.6.Hastaya Kullanılacak İlaçlar/Yeşil ve
Kırmızı Reçeteye Tabi İlaçlar
İlaçlar ile ilgili
düzenlemeler “İlaç Yönetimi Prosedürü”nde yer almaktadır.Hastanın
beraberinde getirdiği ilaçlar hemşire tarafından teslim alınır ve teslim alınan
ilaçların miyat kontrolleri yapılır.Hastanın beraberinde getirdiği ilaçları
mutlaka kontrol ediniz.Kontrol
ettiğiniz ilaçları uygulanması gerekiyorsa
tedavi planına ekleyiniz.Hastanın beraberinde getirdiği ilaçlarda hemşire
tarafından uygulanmalıdır.İlaçlar hastaların kimlik tanımlayıcıların olduğu
kapalı kutularda hastalara verilir.
Tedavi planınızda; ilacın
tam adı, uygulama zamanı ve dozunu, uygulama şeklini ve veriliş süresini
içermelidir.İlaç isimleri asla kısaltarak yazılmamalıdır.İlaç hatalarını
önlemek için“ İlaç Hatalarının Önlenmesi Ve İlaç Uygulaması Talimatı”nı
ve hemşire odalarından
ya da hastanemiz BYS’denulaşabileceğiniz “İlaç
Listeleri”ni mutlaka inceleyiniz.
Yeşil ve kırmızı reçeteye
tabi tüm ilaçlar kilit altında bulundurulmalıdr.Bu ilaçlar hemşire odalarında
kilitli dolaplarda tutulur.Devir teslim kayıtları mutlaka tutulmalıdır. Devir
teslim kayıtlarında ilacın hangi hastaya kaç adet kullanıldığı, ilacın
kullanıldığı tarih, ilacı
kimin uyguladığı, kime kaç adet teslim edildiği,
teslim alan ve teslim eden imzası mutlaka yazılmalıdır.
3.7.Güvenli Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu
Servislerde yatan hastalara kan
gerekli olduğunda, servis ilgili doktoru tarafından BYS de var olan Kan İstem
Formu ile kan istemi yapılarak çıktısı alınır. Kaşeli ve imzalı olarak kan
merkezine gönderilir.
Kan Merkezi’nde bulunan
kan ve kan ürünleri hasta adına ayrılır ve kliniğe Kan Ayırma Bildirim
Formu” doldurularak gönderilir.
Ayrıca Kan
Merkezinini işleyişi “Transfüzyon Hizmetleri Prosedürü”nde, Hastanemizde
kan ve kan ürünlerinin transfüzyonunun güvenli bir biçimde uygulanmasının
sağlanmasını “ Kan Transfüzyonu Uygulama Talimatı”na göre yapınız.
3.8.İletişim
Çalıştığınız hemşirelerle hastalar hakkındaki tüm
bilgileri konuşunuz (tanı, tedavi, özellikli durumlar, taburculuk vb.).tüm
sonuçlar hasta dosyasına en kısa sürede işlenmeli. Hastanemizdeki, ayaktan, steril
girişimsel işlemler ve acil vb. durumlarda verdiğiniz tüm orderları
“Sözlü/Telefon
Orderı Uygulama Talimatı”na göre yapınız.
3.9.Hastaların Başka Bir
Kliniğe/Birime/Yoğun Bakıma/Hastaneye Transferi
Hastanemizden
hizmet alan hastaların herhangi bir nedenle bulundukları birimden başka bir
birime, yoğun bakıma tedavi ve tetkik amaçlı gönderilmeleri, başka bir hastane
veya eve gönderilmeleri vb “Hasta Transfer Talimatı”na göre
yapınız.
3.10.
İstanbul Eğitim ve Araştırma Hastanesi Acil Kod Sistemleri
Hastanemizde Beyaz,
Pembe, Mavi ve Kırmızı Kod olmak üzere 4 ayrı acil kod sistemi bulunmaktadır.
Bunlar;
Beyaz Kod – 1111
Hastane içinde gelişebilecek olan tüm fiziksel/sözlü
saldırı, şiddet ve taciz olaylarında kullanılır. Benzer bir durumla
karşılaştığınızda “ Beyaz Kod Talimatın”na göre davranınız.
Pembe Kod – 3333
Herhangi bir sebeple hastanemizde bulunan yeni doğan/bebek ve
çocukların kaçırılması veya kaybolmasına karşı güvenliği sağlamak için
yapılacak işlemleri ve yöntemleri “ Pembe Kod Talimatı” doğrultusunda yapınız.
Mavi Kod – 2222
Hastanemizde yaşamsal fonksiyonları risk altında olan veya durmuş
bulunan hastaya temel yaşam desteğini sağlamak için yapılacak işlemleri ve
yöntemleri “Mavi Kod Uygulama Ekibi Çalışma Talimatı”na göre yapınız.
Kırmızı
Kod-5555
Hastanemizde
çıkabilecek herhangi bir yangın tehlikesi halinde, yangına en hızlı şekilde
müdahale edilerek güvenliğin ve gereklilik halinde tahliyenin sağlanması için
yapılacak işlemleri ve yöntemleri “Kırmızı Kod Talimatı”na göre yapınız.
3.11.
İstanbul Eğitim ve Araştırma Hastanesi Olay Bildirimi
ü Yanlış, eksik ve hatalı ilaç alımı ve uygulamaları
ü Tarnsfüzyon ile ilgili uygulamalar
ü Güvenli cerrahiyi tehdit eden tüm işlemlerde
3.12.
Afetler Ve Olağan Dışı Durumlarda Alınacak Tedbirler
Hastanemizde afetlerde( deprem, yangın,
sel ) ve olağan dışı durumlarda tedbir alınması için “Acil Eylem Planı”
hazırlanmıştır. Hastanemiz BYS’den inceleyiniz.Tüm hastane personeli konu ile
ilgili eğitime alınmakta ve yılda en az iki kez tatbikat uygulanmaktadır.
3.13.
Tıbbi Cihazlar:
Hastanemizde
kullanılmakta olan tıbbi cihazların periyodik bakımları “Periyodik Bakım
Planı” doğrultusunda, kalibrasyonları da “Kalibrasyon Planı”
doğrultusunda teknik servis tarafından yapılmakta veya konu ile ilgili
firmalara yaptırılmaktadır.Tıbbi cihazların
bakım ve kalibrasyon işlemleri
“Tesis Yönetimi Prosedürü” ne göre yapılmaktadır.
3.14.
Atıklar:
Hastanemizde evsel, tıbbi ve tehlikeli atıkların toplanması,
ayrıştırılması, depolanması ve berterafı “Atık Yönetim Prosedürü”ne
göreyapılmaktadır.Hastanemiz BYS’de var olan dökümantasyon bölümünden
inceleyebilirsiniz.
3.15.
Dokümanların Kontrolü
Kullanılan form, plan, liste vb. dokümanların oluşturulması ve revizyonu
için kalite biriminden talep yapılır, çoğaltılması, temini gibi işlemler “Dokümanların Kontrolü Prosedürü”ne göre yapılır.Hastanemiz BYS’de var olan dökümantasyon
bölümünden inceleyebilirsiniz.
3.16.
Enfeksiyona Bağlı Risklerin Azaltılması
Hastalarımızın
hastanemizde kaldıkları süre içinde maruz kalabilecekleri enfeksiyon riskine
karşılık alınacak önlemler ve uygulamalar “Enfeksiyon
Önlenmesi ve Kontrolü Prosedürü” ve “Sterilizasyon, Dezenfeksiyon Prosedürü”de
tanımlanmıştır.
El hijyeni hem hasta hem de çalışan güvenliği açısından çok önemli olup,
“Hijyenik/Cerrahi El Yıkama ve El Antiseptiği Kullanma Talimatı”nda enfeksiyonların ve çapraz bulaşmaların önlenmesi
amacıyla sağlık personelinin uygun el temizliği ve eldiven kullanma
yöntemleri
tanımlanmıştır. Hastanemiz BYS’de var olan dökümantasyon bölümünden
inceleyebilirsiniz.